Sağlık

Kandırıldık: Son Çalışmalar, Fiziksel Egzersizin Bilişsel Sağlığınıza Yarar Vermediğini Söyledi!

Düzenli olarak fiziksel egzersizler yapmanın aklınıza gelebilecek her şey için iyi çalıştığına inanabilirsiniz. Peki ya birisi size her şeyin analizi olarak sunulan beden eğitiminin bilişsel olarak size bir faydası olmadığını söylese? Bu konuda yapılan son araştırmalar sonucunda yapılan analizlerin sonuçlarını gelin birlikte inceleyelim.

Kaynak:https://nypost.com/2023/03/28/new-res…

Eminiz daha önce “spor yapmanın zihinsel faydaları” başlıklı tonlarca yazı okumuşsunuzdur.

Bugüne kadar hepimiz sporun konsantrasyonu artırdığına, ruh halimizi iyileştirdiğine, gerginliği ve depresyonu azalttığına inanıyor ve muhtemelen kendimizi bu şekilde şartlandırıyorduk.

Sporu sevenler ya da fitness salonlarına gitmeyi rutin haline getirenler meclis dışı ama…

Dürüst olalım, sporu ya da herhangi bir fiziksel egzersizi günlük hayatının bir parçası haline getirmeyenler için bazen bir ceza olabiliyor.

Ve genellikle spor salonuna gitmeyi zor bulduğumuzda sporun sadece bedenimiz için değil, zihnimiz ve ruhumuz için de iyi olduğuna kendimizi inandırırız ve pes etmeyi bırakırız.

Çünkü “Spor yaptığınızda düşünme hızınız artar” veya “Fiziksel egzersiz sizi depresyondan bile çıkarabilir!” gibi fiziksel antrenmanları duymaya alışık olduğumuz bir şey değil mi?

Hayal kırıklığına mı uğrarsınız yoksa “Ben bu kadar spor yapıyorum stresim azalmadı” derseniz bilemeyiz ama son araştırmalara göre beden eğitiminin vücudunuza kanıtlanmış net bir faydası yok. bilişsel sağlık…

11.000’den fazla sağlıklı katılımcıyı içeren ve 100’den fazla bireysel gözlemden bilgi toplayan Nature Human Behavior tarafından yapılan araştırmaya göre, beden eğitiminin bilişsel yeteneği geliştirdiğine dair kesin bir kanıt bulunamadı.

İspanya’daki Granada Üniversitesi’nin Zihin, Beyin ve Davranış Araştırma Merkezi’nde doktora sonrası araştırmacı olarak çalışmalarını sürdüren Ciria ve ekibinin bu konuda değerli görüşleri var.

İlk olarak, bu araştırma grubu, fiziksel antrenmanın beyin fonksiyonlarını iyileştirip iyileştirmediğine dair bulguları gerçekten aktarıp aktarmadıklarını belirlemek için birden fazla klinik denemeden elde edilen verileri analiz etmeye karar verdi.

24 farklı randomize kontrollü çalışmada sunulan verileri daha fazla değerlendirmek için bir şemsiye analiz yapmayı seçtiler.

Sonuç olarak, bu denemelerin uygun bir şekilde değerlendirilmesi için genellikle çok az katılımcısı vardı, önyargıya eğilimli olabiliyorlardı ve çoğu zaman çelişkileri veya net olmayan karışık bulguları göz ardı ediyorlardı.

Bugüne kadar, birçok çalışma beden eğitimi ve bilişsel sağlık arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır.

Son 50 yılda, neredeyse tüm klinik deneyler, sağlıklı bireylerde sistematik fiziksel egzersizin bilişsel faydalarını önermiştir. Ancak Ciria ve ekibi, ayrıntılı analizlerinin ardından tüm bu çalışmaların hatalı olduğunu savunuyor.

Çünkü şimdiye kadar yapılan bazı araştırmalar, çok aktif bir küme ile tamamen hareketsiz bir kümeyi karşılaştırarak pozitif bir korelasyon olduğu sonucuna varmıştır.

Diğerleri, deney setinin zihinsel performansı kontrol setinden daha düşük olduğunda beden eğitiminin bilişsel sağlıkta değerli bir faydası olduğunu vurguladı.

Ciria ve ekibi, bu kategorilerin her ikisinde de zıt kutupları karşılaştırmanın net bir sonuca giden yoldaki en büyük engel olduğunu düşünüyor. Ciria kendini böyle anlatıyor ?

“Yaptığımız analizler ve hesaplamalar sonucunda, bugüne kadar yapılan araştırmaların düşük ve kalitesiz kanıtlar biriktirdiği sonucuna vardık. Ve bu birikimin, fiziksel egzersiz ile bilişsel gelişim arasındaki ilişkinin gerçek etkisinin ne olduğunu anlamayı zorlaştırdığına inanıyoruz.”

Ciria ve grubunun temel amacı, “sözde bilişsel fayda” temelinde beden eğitimini destekleyen halk sağlığı politikalarını yeniden gözden geçirmektir.

Ciria çalışmasında, Dünya Sağlık Örgütü ve Ulusal Sağlık Enstitüleri gibi beden eğitimi ile bilişsel faydaları ilişkilendiren ve bu nedenle tavsiye eden kurumların daha güvenilir nedensel kanıtlar bulunana kadar biraz daha temkinli olması gerektiğini söylüyor.

Ne de olsa Ciria ve grubu, beden eğitimi ile bilişsel gelişim arasındaki ilişkiyi araştıran ve 50 yıllık klinik deneylerin güvenilirliğini sorgulayan tek araştırmacı değil.

Cleveland Clinic’teki Schey Nörogörüntüleme Merkezi’nin yöneticisi Stephen Rao, diğer birçok araştırmacı gibi onlarla aynı fikirde.

Stephen Rao, Ciria ve grubu tarafından yapılan araştırmanın, yalnızca klinik deneylere dayalı sonuçlara varmamanın değerini gösterdiğine inanıyor.

Ayrıca beden eğitiminin beyne faydalarına dair somut kanıtlar bulmak için daha fazla gözlemsel çalışmaya ihtiyaç olduğunu kanıtladığını düşünüyor.

Ciria ve ekibine benzer şekilde Stephen Rao durumu şöyle açıklıyor ?

“Bugüne kadar yapılan çoğu çalışma, üç ila altı aylık bir zaman dilimine odaklandı. Bir yıl boyunca düzenli olarak yapılan bir çalışma bulmak neredeyse imkansızdır. Bu durumda fiziksel egzersizin bilişsel fayda sağladığını araştırmaların gerçekten kanıtladığını söylemek mümkün değildir, çünkü küçük gruplar halinde ve kısa sürelerle uygulandığı sürece olumlu bir etkisinin olup olmadığı belirlenemez…”

Ne Ciria ve ekibi ne de Stephen Rao, fiziksel aktivitenin bireyin beyni veya refahı üzerinde herhangi bir etkisi olduğunu öne sürmüyor.

Bunun yerine, halk sağlığını iyileştirmeye ve korumaya kendini adamış kurumların beden eğitiminin bilişsel gelişime katkıda bulunduğunu duyurabilmesi için daha derinlemesine araştırma ve deneylere ihtiyaç olduğunu söylüyor.

Fiziksel egzersizin bilişsel sağlığımıza katkıda bulunup bulunmadığı konusunda büyük bir belirsizlik olsa da, fiziksel sağlığımıza büyük ölçüde fayda sağladığı kesindir.

Yani aslında egzersiz yapmak için bahaneler aramamıza gerek yok. Ama bahane arıyorsanız işte size bir bahane! Ondan sonra rahatlıkla “Spor yaptığımda ruh ve ruh sağlığıma iyi geldiğini düşünmüştüm, öyle değildi, en azından sonuçlanmasını bekleyeyim” diyebilir ve yanınıza kalabilirsiniz!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu